Triomf van de Muzen

…of Hoe in Europa de Pandemie met muziek & verhaal werd bezworen

Europa heeft in het verleden vele pandemieën gekend. De pest, ook wel “Zwarte Dood” genoemd, is de bekendste veroorzaker. Gelukkig is deze ziekte door verbeterde hygiëne vrijwel uitgebannen, maar zijn er nieuwe ziektes ontstaan zoals de cholera, de Spaanse griep en nu Covid-19. Muziek heeft een grote rol gespeeld bij het dragelijker maken van de angst en de onzekerheid en dat muziek daar ook in deze tijd toe in staat is, bewijst Accademia Amsterdam met dit project.

Pestis Mediolanensis

Melchiorre Gherardini, Piazza di S. Babila durante la peste del 1630Centraal staat het werk van Marc-Antoine Charpentier (1643—1704) “Pestis Mediolanensis” ofwel de Pest van Milaan. Dit oratorium voor solisten en klein ensemble bezingt de goede daden van de bisschop van Milaan tijdens een uitbraak van de builenpest in de late 16e eeuw. We zouden het aanzien van de bisschop kunnen vergelijken met die van premier Rutte of de virologen van het RIVM. Het werk beschrijft de ellende maar ook de dankbaarheid voor het verdwijnen van de ziekte. De hemelse klanken geven de luisteraar hoop en vredig perspectief. Accademia Amsterdam laat dit werk voorafgaan door een “De Profundis”, een wanhoopsroep om hulp en wijsheid. De dankbaarheid wordt bejubeld in Charpentiers bekende “Te Deum”, waarmee het programma wordt afgesloten. Iedereen kent het openingsdeel, omdat het gebruikt wordt als tune van het Euro-songfestival. Accademia Amsterdam heeft het centrale werk “Pestis Mediolanensis” ook gekozen vanwege de analogie met de huidige pandemie, die in Europa óók ontstaan is in Italië, rond Milaan.



Decamerone

ImageCaptionOm de actualiteit en een jongere doelgroep meer bij het project te betrekken, gebruikt Accademia Amsterdam citaten en geprojecteerde afbeeldingen uit de “Decamerone” van de 14e-eeuwse Italiaan Giovanni Boccaccio. De verzameling bestaat uit honderd novellen, verteld door een groep jongeren tijdens een veertien dagen durend verblijf op een buitenplaats, op de vlucht voor de pest, die in de inleiding beeldend beschreven wordt. De “Decamerone” is beroemd om de pittige humor en spot met de geestelijkheid en de gezagdragers en om enkele licht erotische verhalen.

Jong talent

Naast een concertprogramma voor geïnteresseerd publiek, richt dit project zich op jongeren (bovenbouw middelbare school), waarbij het programma ingekort en aangepast is. De leerlingen doen actief mee bij bijvoorbeeld het bekende openingsdeel van het “Te Deum” en bereiden verhaalfragmenten voor uit de “Decamerone” in de literatuur- of geschiedenisles. Hierdoor laten we deze specifieke doelgroep kennis laten maken met cultuur en met muziek en literatuur in het bijzonder.

Het project heeft als nevendoel talentontwikkeling. Dit wordt bereikt door via audities talentvolle aankomende zangers een kans te geven met de stijl kennis te maken en podiumervaring op te doen onder leiding van de beroemde en ervaren solisten. Ook betekent medewerking aan een degelijk project met Accademia Amsterdam een boost voor hun carrière en curriculum.

Het programma kan zowel worden uitgevoerd met een ensemble van jonge getalenteerde zangers, als met een vocaal octet van gerenommeerde zangers.


Corona

Juist bij een project met een dergelijke kamer-bezetting kan goed rekening worden gehouden met corona-maatregelen. Speelruimtes zoals kerken, bieden voldoende ruimte en ventilatie om het publiek veilig te placeren. Als alternatief en bij mooi weer, kan ook worden opgetreden buiten, op een omsloten binnenplaats. De lengte van het programma (ca. 60 minuten) maakt het mogelijk om het voor een kleiner publiek tweemaal per dag uit te voeren. Dat geldt ook voor de schoolvoorstelling.

Dit project komt tot stand in samenwerking met Oude Muziek Nu! Hoorn en wordt mede mogelijk gemaakt door een ondersteuningsbijdrage van het Bernhardfonds Noord-Holland.

Artistieke medewerkers
Repertoire

We gebruiken cookies op onze website om u de beste gebruikservaring te geven. Lees meer over ons privacybeleid.