Activities Projects
Projects
De weg van Esther PDF Print Email

…of de zoektocht naar een nieuw oratorium

Een samenwerking van Accademia Amsterdam & Sine Nomine met medewerking van acteur Gottfrid van Eck

Een voorstelling die een brug slaat tussen vluchtelingen die nu naar Nederland komen, en het Amsterdam van de 17e en 18e eeuw. Het typisch Nederlandse culturele klimaat is in al die eeuwen eigenlijk niets veranderd. De drijfveren van een kunstliefhebber om een positieve bijdrage te leveren aan de cultuur en de weerstand die hij ondervindt zijn heel herkenbaar. Het Joodse verhaal van Esther speelt een rode draad in het verhaal.

Isaac de Pinto is behalve econoom, politiek filosoof, schrijver en directeur van de VOC ook een groot liefhebber van beeldende kunst en muziek. Hij wil een bijzonder concert organiseren ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Esnoga, de Portugees-Israëlistische synagoge in Amsterdam waarvan hij bestuurslid is. De Pinto benadert een koor en orkest en gaat op zoek naar composities die het verhaal van de joodse koningin Esther vertellen. Charpentier en Händel schreven allebei een prachtig oratorium gebaseerd op het Bijbelboek Esther, maar er ontbreekt nog een eigentijds werk. Zou er in Nederland geen componist rondlopen die een nieuw oratorium over Esther kan schrijven?

Tulpenburg Tulpenburg

Isaac’s speurtocht dreigt te mislukken, want het muzikale klimaat in Nederland lijkt niet al te best. Hij reist heel Europa door, speurend naar een geschikte kandidaat. Geld speelt geen enkele rol, want zijn Sefardisch-joodse familie behoort tot de meest succesvolle en rijkste burgers van Amsterdam. Isaac heeft vriendschappelijke contacten in de hoogste kringen en gaat langs bij de Nederlandse prins-stadhouder Willem IV, de Franse filosoof Voltaire en de Pruisische koning Frederik de Grote. Geen van hen kan hem verder helpen. Ten einde raad vertrekt hij naar Italië. Als het daar geen kans van slagen heeft…

En passant vertelt de Pinto het eeuwenoude verhaal van Esther en het bijhorende Poeriemfeest waarin afgerekend wordt met de brute grootvizier Haman die alle Joden in Perzië wilde uitroeien. Maar elke tijd kent zijn eigen Hamans. Zo moesten Isaac’s voorouders ooit wegvluchten uit Lissabon vanwege vervolging door de Portugese inquisitie waarna ze in Antwerpen terechtkwamen. Maar later moesten ze opnieuw de wijk nemen, omdat de katholieke keizer Karel V en hertog Alva het niet zo op Joden in Vlaanderen begrepen hadden. Pas in Holland was de kust veilig en konden de Pinto’s weer voluit als vrome Sefardische Joden gaan leven.

Read more...
 
Accademia Amsterdam in Festival Oude Muziek Nu, Hoorn PDF Print Email

Accademia Amsterdam is van 1 t/m 3 juni 2018 “Ensemble in Residence” en werkt samen met dansgezelschap Fiori di Folia. Tijdens het festival verzorgen de musici en renaissance-specialisten een wervelende voorstelling, workshops en master classes. Zij geven dit weekend vorm en toveren Hoorn om tot dé renaissance-feeststad in Italiaanse sferen. Als hoorgtepunt vindt er een fantastisch evenement plaats: een historische optocht, een “sfilata”.

Sfilata HoornHet Festival Oude Muziek Nu betrekt op 2 juni 2018 alle geïnteresseerde verenigingen van de stad bij de realisatie van deze Italiaanse “Sfilata in Hoorn”. De “sfilata” bestaat uit veel onderdelen, afhankelijk van welke verenigingen zich opgeven. Muziek en dans uit de renaissance maken een belangrijk onderdeel uit van het evenement. Voor meer informatie en aanmelden, kun je hier terecht: www.oudemuzieknu.nl/sfilata.

Italië heeft een lange en rijke tradities van “palio’s” (wedstrijden). Al sinds de 15e eeuw zijn dit geliefde evenementen in Italiaanse dorpen en steden. Alle inwoners nemen deel. Bij de optochten (“sfilata’s” of “corteo’s)” wedijveren de deelnemers om de mooiste kostuums of tableaux vivants.

Fiori di FoliaBij de wedstrijden (“gara’s”) gaat het om wie de besten zijn. Ondertussen doen de bezoekers zich tegoed aan authentieke maaltijden en genieten de bezoekers van (theatrale) straatoptredens. Daarbij spelen, naast muziek en dans, “verkleedpartijen” een grote rol. De hele stad werkt fanatiek aan de mooiste kostuums en praalwagens. De “banda” oefent een heel jaar lang wel twee keer per week om tijdens de optochten en presentaties zo goed mogelijk voor de dag te komen. Stadswijken wedijveren met elkaar om het mooiste en het beste. Wie winnen dragen een heel jaar lang de titel “vincitori”.

Hoorn leeft met de geschiedenis van de handelsvaart door de VOC. In de bloeitijd van deze handelsorganisatie was er een levendige culturele uitwisseling, ook met Italië. Dat had zijn invloed op de mode, de muziek, de architectuur en andere kunsten.

Read more...
 
Zachow revived! PDF Print Email

The cantatas of F.W. Zachow (1663-1712)

logo_zachow

Brushed the dust off of Zachow's church cantatas

Accademia Amsterdam

In 2009, Accademia Amsterdam started a project involving the remaining music of Handel's teacher in Halle, Friedrich Wilhelm Zachow (Halle, 1663-1712). The ensemble's artistic director, Onno Verschoor, decided to brush the dust off of Zachow's music. In collaboration with Professor Ludger Remy, an appraised expert on the field of German baroque music, this led to a series of concerts in the Netherlands and Germany in 2009 and 2010.

Accademia Amsterdam is the first baroque ensemble in the world that re-performed Zachow’s cantatas, by means of careful reconstruction of instrumentation and choice of instruments. Some of them were contemporary premiered. The ensemble produced a first CD, completely dedicated to Zachow’s cantatas, for the major part first recorded.

Positive feedback has made clear that this music has been unjustly forgotten. From experience, we can say that it appeals strongly to a contemporary audience. Collaboration between the Dutch expertise on historical performance practice (Gustav Leonhardt and Frans Bruggen's school) and the German/European heritage (Zachow's music and Ludger Remy's experience) combines the best of both worlds.

We work with specialist soloists of name, including Constanze Backes from Germany and talented young alumni from, among others, the "Royal Conservatory of the Hague". Because of the unmatched talent and prestige of the performers, quality of performances has been set at a high standard.

To preserve the quality and authenticity of the music, a special location was used for recording: the "Pelsterkerk" in Groningen. This church has an organ that is comparable to the instrument Zachow used in Halle, which makes it an ideal location. Unfortunately, the original organ in the "Marienkirche" was lost. Thus, Accademia Amsterdam has contributed to the conservation and reanimation of the beautiful and variating music of Handel's teacher. The media has also noticed our effort; parts of the CD are often played on international radio stations.

Support this project by purchasing the CD in the web shop. At Last.fm, you can listen to tracks of the entire CD. Watch the promotion video at YouTube.

Read more...
 
VIER Bach! PDF Print Email

Feestelijke Bachcantates afgewisseld met bewerkingen voor orgel vierhandig

Samen met solistenkwartet Quatre Bouches, vocaal ensemble Voxtet en organistenduo De Jong belicht Accademia Amsterdam feestelijke kerkcantates van Bach van een verrassende kant.

Een prachtige concertavond heb ik gehad!
Allereerst de prachtige cantates met mooie individuele stemmen maar ook mooie ensemblezang en... prachtige (on)opvallende begeleiding.
Het vierhandig orgelspel van Euwe en Sybolt was alsof het orgel in de 4 de versnelling stond.
De ontspannen en ook feestelijke sfeer werd versterkt door het gelegenheidskoor.

BachHet bezoeken van een Bach-uitvoering hoeft niet altijd een ernstige aangelegenheid te zijn. Bach kun je vieren! Sterker nog, de cantates die in dit programma te horen zijn nodigen daartoe juist uit. Er wordt feest gevierd, gejubeld en blijdschap geuit.

Dat vieren van het genie van Bach gebeurt door een samenwerking tussen vier partijen. Accademia Amsterdam, Quatre Bouches en Voxtet zullen gezamenlijk de cantates ten gehore brengen. Dit samenspel tussen twee professionele gezelschappen met het amateurensemble Voxtet (bestaand uit twee maal vier zangers) brengt een bijzondere synergie op gang, die aanstekelijk werkt.

Sybolt en Euwe de Jong hebben een aantal cantatedelen bewerkt voor orgel vierhandig. Hun bewerkingen ‘becommentariëren’ de cantates die te horen zijn en vullen deze aan. Deze bewerkingen zijn in de huidige uitvoeringspraktijk iets bijzonders, maar passen tegelijkertijd juist in een lange traditie: Bach zelf bewerkte er lustig op los. Vioolsolo’s bewerkte hij tot sinfonia’s van cantates. Cantatedelen werden orgelsolo’s. Brandenburgse concerten klonken opnieuw als monumentale koordelen. In wezen treden de gebroeders De Jong hiermee dus in de voetsporen van de oude meester zelf. Helemaal in de traditie, spelen zij ook de continuopartij van de cantates op orgel en clavecimbel.

Read more...
 


Upcoming Events

Arts & Cooking Courses - Accademia Amsterdam
Fri 27 Jul. 10:00 – 22:00
Perugia, Palazzo della Penna
Chamber Music Course - Accademia Amsterdam
Fri 27 Jul. 10:00 – 22:00
Perugia, Palazzo della Penna
Musica barocca e Ballo barocco “Ninfe e Pastori”
Fri 27 Jul. 18:00
Perugia, Università per Stranieri di Perugia
Cantate "Gottes Zeit..." (Actus Tragicus) BWV 106
Sun 28 Oct. 19:00
Zaltbommel, Sint-Maartenskerk
Händels meesterwerk ‘Messiah’
Sat 15 Dec. 20:00
Vianen, Grote Kerk

Newsletter

Open subscription form

Choose your background:
Concert organizers
Artists
Choirs
Projects
Audience
Courses

Please enter the following characters into the textbox.

captcha

Letters not clear?
Click to renew characters.

  • blogger
  • Del.ici.ous
  • DiggIt
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • linkedin
  • MySpace
  • Twitter
  • Yahoo